9,1
klanten
vertellen
25 reviews
tel. 071-4072027|
Bezoek ons
Checklist: Jouw website AVG-proof?!

Beïnvloedingsprincipes conversie

Iedereen kent het voorbeeld van booking.com wel. Je opent je browser, gaat naar booking.com en vanaf dat moment zie je in elk mogelijk hoekje een pop-up of tekstje. De algemene boodschap is over het algemeen ‘Je gaat de beste keuze maken’ of ‘je moet snel beslissen, anders is jouw keuze weg’. Volgens velen enorm irritant, volgens andere, en dat zijn de conversiespecialisten van booking.com, enorm effectief. Al die kleine pop-ups en irritante zinnetjes hebben een groot effect op de websitebezoeker.

Je vraagt je misschien af of je dit ook zou kunnen gebruiken op jouw site? Het antwoord is: Ja. Hoe je beïnvloedingsprincipes gebruikt, waar je het gebruikt en wanneer je het gebruikt... we bekijken de zeven beïnvloedingsprincipes.

Verliesaversie

We beginnen met waarschijnlijk de meest gebruikte. Namelijk Verliesaversie. Dit beïnvloedingsprincipe komt uit de de stelling: het gevoel van verlies is minimaal tweemaal zo heftig, als het genot bij winst. Hieronder een voorbeeld van booking.com. Door te tonen dat er ‘slechts’ 4 opties over zijn op de site, wordt het gevoel getriggerd dat je iets verliest.

Wederkerigheid

Wederkerigheid wordt bij vele online marketing bureaus ingezet om klanten voor zich te winnen. Het principe is simpel: wanneer jij iets geeft, is een consument eerder bereid iets terug te geven. Zo hebben vele Hogescholen gratis studiegesprekken, bieden veel online ondernemers e-books aan en bieden supermarkten jouw kortingszegels. Wikipedia beschrijft het zo:

" Wederkerigheid is de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift.’

Het is op heel veel websites en webshops de ideale manier om de customer journey te starten. Leads kopen niet zomaar, ga maar bij jezelf te raden. Hoevaak heb je iets gekocht bij een eerste webshopbezoek of bij een bedrijf die je niet kende? Helemaal niet, toch? Een relatie wordt vaak zo ingezet:

Omdat je hebt gekregen, ben je eerder bereid om wat terug te geven. Wellicht zelfs in de vorm van een aankoop.

Prijsverankering

Prijsverankering is een simpel toe te passen principe maar kan desondanks hartstikke effectief zijn. De theorie: je product is 100 euro, door daarvoor een hoger bedrag te noemen, zeg 135 euro, valt de 100 euro relatief mee. In feite zeg je tegen het brein van de bezoeker: Nee, het is niet 135 euro, het is ‘maar’ 100 euro. Leigh Caldwell legt in zijn boek ‘The psychologe of Price’ uit hoe prijsverankering in te zetten is voor jouw e-business en raadt aan een 3:5:15 te hanteren. Hij gebruikt het volgende voorbeeld: Een consultancybureau heeft 3 varianten. Een full-service van €60.000, een value-for-money variant voor €19.000 en enorm goedkopere variant van €12.000. De wens is natuurlijk dat ze het middelste model kiezen. De goedkoopste optie is duurkoop want dat is immers de slechtste optie en de duurste optie is weer enorm duur.

Hobson+1 effect

De mens maakt weloverwogen keuzes. Althans, dat denkt de mens. Dat keuzes toch niet altijd weloverwogen zijn blijkt uit het het Hobson+1 effect. De theorie gaat uit van het idee dat de mens zijn eigen keuze wil maken. Dus jij koopt een product, ja of nee. Met het Hobson+1 effect voeg je als het ware een keuze toe, waardoor de keuze niet wordt ‘ga jij dit product kopen’ maar ‘welke variant ga jij kopen van dit product?'. Bart Schutz legt het in dit artikel uit:

" Systeem 2, de rationele kant van het brein, heeft slechts een beperkte mentale energie. Door een onzinkeuze toe te voegen vermoei je Systeem 2. Systeem 2 heeft verminderde rationaliteit waardoor Systeem 1 sneller de aankoop doet.

Een voorbeeld: je bent op een productpagina en ziet twee knoppen: één om het product in je winkelmand te doen, en één om het product via Facebook te delen. De tweede knop vermoeid jouw Systeem 2, waardoor je eerder zonder rationele gedachte iets koopt.

Consistentie

De mens heeft de eigenaardige eigenschap om consistent te willen zijn. Zo zijn bezoekers eerder geneigd gegevens op een site achter te laten, als ze al eerder contact hebben gehad met de mensen achter de site. Een Livechat zou hier bijvoorbeeld een oplossing in kunnen zijn. Zo raakt men in vertrouwen en is men actief geweest op de site. Zo heeft zelfs de ouderwetse cookiewall voor verhoogde conversies gezorgd. Mensen waren verplicht om de cookiewall weg te klikken. Hierdoor hebben mensen dus al eens interactie met de site gehad, waardoor ze eerder bereid waren een tweede actie te voltooien. Toen de verplichte cookiewall werd afgeschaft ging het conversiepercentage voor deze sites dus naar beneden.

Social Proof

‘56 anderen kochten dit’ of ‘9 van je vrienden vinden deze pagina leuk’. Herkenbaar? In de psychologie noemt men dit social proof. De mens is een sociaal dier en hecht waarde aan de mening en het gevoel van anderen. Wanneer een product door tien van je vrienden is gekocht, durf jij eerder te vertrouwen op de verkoper.

Autoriteit

Wederom een veel gebruikt principe in de wereld van de online marketing. Door autoriteit te tonen door middel van bijvoorbeeld blogs of e-books, is iemand eerder bereid te luisteren naar dat wat je te vertellen hebt. IMU.nl is daar een goed voorbeeld van. Door veel te verspreiden over online marketing, staan ze nu als autoriteit in de markt bekend en vertrouwen veel mensen hun website.

Webdesign & Online Marketing

Wij zijn een full service webdesign & online marketing bureau uit Katwijk. Wij ontwikkelen websites, webshops en beheersystemen op maat en verzorgen online marketing. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Laat je gegevens achter of start direct het gesprek via de chat.

Over ons

Online Marketing

 

Meer...

SBB Erkend Leerbedrijf
9,1

klanten vertellen
25 reviews